zondag 5 september 2010

Persona Hein Peters

Persona Corrie Hallebeek/de Jong

Philips 1981-1991

Phillips door de jaren heen. Dit boek heeft mijn vader ooit gekregen toen hij nog werkzaam was bij Phillips, ik heb het boek door gelezen en er staat erg veel informatie in. Wat me vooral aanspreekt in dit boek is de vormgeving, niet alleen van het boek zelf maar ook de media uitingen die erin staan, die ooit door/voor Phillips zijn gemaakt. Er is een bepaalde stijl die je terug ziet komen, en ik denk dat we hier wel wat aan hebben als we bijvoorbeeld een huisstijl gaan maken. Hieronder een aantal afbeeldingen die ik in het boek heb gevonden.

vrijdag 3 september 2010

Zorg van ouderen

Ouderenzorg
De laatste jaren zet de dubbele vergrijzing (meer ouderen en meer oudere ouderen) stevig door. Hierdoor neemt de vraag naar zorg toe. Ook is de zorgvraag complexer geworden.
Tweederde van de zelfstandig wonende 55-plussers weet zich zonder hulp te redden. Een kwart van de 55-plussers ontvangt alleen hulp van mantelzorg, thuiszorg of een particuliere hulp. Ouderen met ernstige lichamelijke beperkingen en ouderen met een lage sociaal-economische status maken verhoudingsgewijs meer gebruik van thuiszorg. Informele zorg is de laatste tijd onder ouderen sterk in populariteit gedaald. Vooral hoogopgeleiden en mensen die thuiszorg ontvangen, geven de voorkeur aan professionele zorg boven informele zorg. Zeker als de zorg langdurig moet worden geboden of als het persoonlijke verzorging betreft, verschuift de voorkeur van ouderen in de richting van professionele zorg.
Gebruikers van thuiszorg hebben vaak een hoge leeftijd, zijn alleenstaand, hebben veel beperkingen en een laag inkomen. Hoewel het aantal cliënten met thuiszorg is toegenomen, is het gemiddelde aantal uren verzorging per cliënt in de afgelopen tien jaar met eenderde afgenomen.
Ongeveer 5% van de ouderen boven de 65 jaar woont in een verzorgingshuis, terwijl 2% in een verpleeghuis verblijft. Door de vermindering van het aantal plaatsen in verzorgings- en verpleeghuizen en de tendens dat ouderen langer zelfstandig blijven wonen, is de samenstelling van de bewoners in verzorgings- en verpleeghuizen veranderd. Het aandeel van de oudste ouderen neemt toe en de hulpbehoefte stijgt.
De kwaliteit van de ouderenzorg kan in veel opzichten verbeterd worden. Door geïntegreerde zorg, het optimaliseren van de gang van de patiënt door het zorgcircuit (zelfzorg, mantelzorg, thuiszorg, verpleeg- en verzorgingshuiszorg, ziekenhuiszorg), kan gezondheidswinst worden geboekt.

Al jaren is het beleid erop gericht de zorg naar de mensen te brengen in plaats van de mensen naar de zorg. De vermaatschappelijking van de zorg is de richting van het overheidsbeleid, maar in de praktijk blijkt dit niet gemakkelijk te verwezenlijken. Woon-zorgzones, kleinschalige settings en dienstenknooppunten vinden in experimentele settings plaats. De toepassing van ICT kan hierbij een belangrijke rol spelen: kleine gezondheidscentra in de wijk waar ook diagnostiek kan plaatsvinden, geriatrische en gerontologische deskundigheid in de wijk met aandacht voor preventie, medisch consult op afstand en ziekenboegen voor kortdurende opnames of spoedopnames.In de (gezondheids)zorg zijn een aantal dingen zichtbaar:
In eerste instantie is er een verminderd gebruik van gezondheidszorg en een grotere vraag naar voorzieningen. Experimenten zoals in Trynwâlden laten zien dat door gebruik te maken van welzijnsvoorzieningen en aanpassingen in de woning of woonomgeving het gebruik van de gezondheidszorg voorkomen of uitgesteld kan worden. Al deze voorzieningen zijn erop gericht om de zelfredzaamheid te ondersteunen, beperkingen te voorkomen of te compenseren.
De intensieve en langdurige zorgvormen worden zoveel als kan ontkoppeld van een bepaalde woonvorm en worden ingepast in het maatschappelijk leven.
Wanneer er wél een beroep wordt gedaan op de (intramurale) gezondheidszorg is dit vaak op hoge leeftijd, van korte duur, maar acuut noodzakelijk en met een hoge intensiteit.

Leeftijdsgerichte zorg
Steeds meer zorginstellingen kiezen voor een leefstijlgericht woon- en zorgconcept. Wensen van ouderen op het terrein van wonen en zorg kunnen sterk uiteenlopen. Een van de mogelijkheden om als zorgaanbieder aan specifieke vragen van groepen cliënten tegemoet te komen is door in het aanbod onderscheid naar leefstijl aan te brengen. Deze leefstijldifferentiatie biedt organisaties de mogelijkheid zorg op maat te bieden, maar ook om zich van andere aanbieders te onderscheiden.


Waardenoriëntaties van ouderen
Het onderzoeksbureau Motivaction doet onderzoek naar waardepatronen in de bevolking. Uit onderzoek blijkt dat ouderen uit de drie eerder genoemde generaties uiteenlopende waardenoriëntaties hebben.
De vooroorlogse generatie kan als volgt worden omschreven:
Sober
Traditioneel
Behoefte aan strenge wet- en regelgeving
Weinig tolerant
Gericht op immateriële waarden

De stille generatie wordt gekenmerkt door de volgende waarden:
Traditioneel
Lokaal georiënteerd
Angst voor individualisering
Behoefte aan strenge wet- en regelgeving
Gericht op immateriële waarden

De protestgeneratie kan als volgt worden gekarakteriseerd:
Autonoom
Onafhankelijk
Mondig
Kritisch
Niet hiërarchisch ingesteld

De doelgroep ouderen verandert

Als gevolg van de individualisering, het stijgende opleidingsniveau en andere maatschappelijke ontwikkelingen  veranderen de waardenoriëntaties van ouderen.  Senioren delen echter nog steeds een aantal overeenkomstige waarden. In vergelijking met andere leeftijdsgroepen zijn senioren over het algemeen maatschappelijk betrokken, milieubewust, gericht op gezondheid, huiselijk en weinig hedonistisch. Maar er zijn daarnaast ook verschillen tussen groepen ouderen.
Er zullen in de toekomst verschuivingen optreden in de waardenoriëntaties van ouderen. Er komen verhoudingsgewijs steeds minder ouderen die gerekend kunnen worden tot de traditionele burgerij, een categorie die zich richt op 'behouden en bezitten'. Er komen meer ouderen die horen tot de moderne burgerij (bezitten en verwennen). Ook de postmoderne categorie groeit, een groep ouderen voor wie zelfactualisatie belangrijk is.
Voor de toekomstige senioren zijn de volgende waarden van belang:
Zij willen zelf de regie kunnen houden: het leven in eigen hand
Zij zijn kritisch ten opzichte van woon- en zorgvoorzieningen
Ze zijn gewend te kiezen met wie zij willen omgaan
Goede buren worden belangrijker voor het sociale leven

Mantelzorg
De vergrijzing is van invloed op de vraag naar en op het aanbod aan mantelzorg. Met het stijgen van de leeftijd neemt de behoefte aan zorg toe. Anderzijds neemt bij een stijgende leeftijd de draagkracht om te kunnen zorgen af. De draagkracht neemt ook af door gezondheidsproblemen, als mensen alleenstaand zijn, een klein netwerk hebben, of een lager inkomen.
Mantelzorg kent vele uitingsvormen: een groot aantal verschillende taken, gedurende langere of kortere periode, van verschillende intensiteit, vervuld door en voor mensen in alle leeftijds- en sociaal economische categorieën. Hoewel men lang niet altijd bewust voor mantelzorg kiest, is het niet altijd belastend. Mantelzorg wordt op uiteenlopende manieren ervaren: als vanzelfsprekendheid, een morele plicht, een zware belasting of een mooie taak.
De steunpunten mantelzorg zijn een belangrijke bron van informatie en steun voor mantelzorgers, maar zij behartigen ook de belangen van mantelzorg(ers) in klankbord- of adviesgroepen, dikwijls samen met Regionale Patiënten Consumenten Platforms.
Veranderingen in sociale netwerken spelen een belangrijke rol in het aanbod van mantelzorg. Het aandeel eenpersoonshuishoudens neemt bijvoorbeeld toe, onder meer vanwege een toegenomen aantal echtscheidingen, en kinderen wonen minder in de buurt van hun ouders. De toename van het percentage ouderen in de bevolking blijkt echter gunstig te zijn voor het aanbod van mantelzorg. Dat komt vooral door de toename van het aantal jonge ouderen. Jongere mensen zijn minder mantelzorg gaan verlenen en oudere mensen meer. Mogelijk is het aandeel van de laatste groep mogelijk nog onderschat, omdat ouderen de zorg voor elkaar vanzelfsprekend vinden of hun partner niet als gehandicapt zien.
Hoewel het nog steeds vanzelfsprekend is om in eigen kring hulp te verlenen, betekent dat niet dat het altijd moeiteloos verloopt. Oudere mantelzorgers (boven 65 jaar) bieden vaak hulp aan hun partner of aan hun zeer oude ouders. Zij lopen in versterkte mate risico op overbelasting, omdat zij naarmate zij ouder worden meer beperkingen ondervinden. Bovendien zorgen zij vaker alleen, zonder steun van andere mantelzorgers. Zij zijn minder geneigd om formele hulp in te schakelen en voelen het voor elkaar zorgen als een plicht vanwege beloftes (huwelijk). Zij leveren meer intensieve zorg en kunnen er zich daar moeilijk aan onttrekken.

Kenmerken Smart Object

Klein beetje research naar Smart Objects:

Smart object

Belangrijkste kenmerken:

  • Object met elektronische eigenschappen
  • Reageert op de omgeving (beeld/geluid)
  • Slaat (nieuwe) informatie op
  • Past zich aan, aan de gebruiker
  • Speelt in op de behoeften van de gebruiker

Persona

Moodboards senioren



Belangrijkste uitkomsten onderzoek senioren

Drie subgroepen doelgroep senioren:

  • Jonge senioren
  • Bewuste levensgenieters
  • Oude senioren
uitleg: (zie moodboards voor visualisatie)

Jonge senioren.

Deze groep zit in een ontkenningsfase en heeft een bepaalde levensstijl waar ze niet van wil afwijken, hoewel deze levensstijl niet in lijn is met de werkelijke biologische leeftijd. Zij draagt kleding die niet voor haar bedoeld is, maar voor jongeren. Zij ontkent het feit dat ze oud is en wil daardoor allerlei activiteiten doen en producten kopen die niet (meer) voor haar bestemd zijn. Ze probeert jong te blijven door er jong uit te zien. Daar kunnen allerlei producten aan te pas komen, zoals de de botox-behandeling, en eventueel andere plastische chirurgie. Vanwege de ontkenning keert deze groep zich af van producten als gehoorapparaten, rollators, brillen, etc.

Bewuste levensgenieters.

Deze groep is zich ervan bewust dat zij oud(er) is en geniet daarom volop van het leven. Zij geeft geld uit aan leuke dingen die bedoeld zijn voor mensen van hun leeftijd, en pot het geld niet op. Het motto van deze groep is daarom ook: je leeft maar één keer, waarom zou je achter de geraniums gaan zitten? Producten als gehoorapparaten, rollators en brillen kunnen aan de orde zijn, maar daar maakt deze groep geen probleem van. Dat hoort nu eenmaal bij het ouder worden. Verder mogen de (klein)kinderen van deze groep ook genieten. De bewuste levensgenieter wil zijn nageslacht graag verwennen met cadeaus en uitjes.

De oude senioren.

Onder deze groep senioren overheerst de gedachte dat het leven bijna is afgelopen. Men leeft als het ware naar de dood toe. Zij voelt zich hulpbehoevend en de fysieke mogelijkheden zijn beperkt. Vaak kunnen de bewuste levensgenieters door een plotselinge beperking in de fysieke mogelijkheden zeer snel ‘overstappen’naar deze groep. Er is bij deze groep een grote behoefte aan producten als gehoorapparaten, rollators en brillen. Vliegvakanties en lange reizen zijn niet meer aan de orde, hooguit daguitjes voor zover dit nog fysiek mogelijk is.


Overeenkomsten:

  • Voelen zich 10 tot 15 jaar jonger dan ze werkelijk zijn
  • Gezond en fit willen blijven
  • Mobiliteit is belangrijk
  • Vakanties zijn geliefd (in de tijd dat dit nog mogelijk is)
  • Zolang mogelijk hulpmiddelen vermijden

Hulpmiddelen (veel voorkomend):

  • Wandelstok
  • Rollator
  • Maaltijden van tafeltje dekje
  • Gehoorapparaat
  • Medicijngebruik
  • Hulp in huishouding

Aankopen:

  • Financieel voorzien (gespaard/pensioen e.d. dus minder druk)
  • Wil comfort
  • Een beetje beleving is gewenst
  • Waar voor zijn/haar geld


Philips Mboard

Philips

Een wereldwijde campagne


Onze nieuwste reclamecampagne weerspiegelt onze wil om u technologie aan te bieden die net zo vanzelfsprekend is als de doos waar ze in zit. Wij geloven dat technologie tegelijkertijd geavanceerd en eenvoudig kan zijn. Waarom zouden we het anders ontwikkelen? Dat is de kern van onze nieuwe reclamecampagne.


Visie op eenvoud


Technologie is bedoeld om ons te helpen, om ons leven makkelijker en productiever te maken. Maar waarom zijn nieuwe producten dan vaak zo ingewikkeld en zo lastig in het gebruik?

Bij Philips geloven we dat technologie net zo vanzelfsprekend moet zijn als de doos waar ze in zit. Het is deze eenvoud die van een opdracht een kans maakt en van een last een plezier.

Daarom ontwikkelt Philips technologisch geavanceerde producten en diensten die speciaal voor u zijn ontworpen. Wij maken het u gemakkelijk, hoe ingewikkeld de achterliggende technologie ook is. Eenvoud kan een doel zijn van technologie. Bij Philips is dat zeker zo. Het is eigenlijk vanzelfsprekend.


Waarom eenvoud?



De digitale revolutie zou ons leven gemakkelijker moeten maken, maar studies tonen aan dat dit niet het geval is. Ongeveer 30% van thuisnetwerkproducten wordt bijvoorbeeld teruggebracht omdat de koper het product niet aangesloten krijgt. En 48% van de mensen stelt de aankoop van een digitale camera uit omdat ze denken dat de werking te ingewikkeld is.

Wij merkten dat er een grote behoefte bestaat om de manier waarop we technologie ervaren te vereenvoudigen. En dit is iets waarop wij willen inspelen. In januari 2003 hebben wij een onderzoek uitgevoerd om te onderzoeken of u onze mening deelde. Wij hebben 1.650 klanten ondervraagd, 180 klanten in 120 diepte-interviews, 24 focusgroepen en 1.439 kwantitatieve interviews. We hebben gepraat met mensen uit Engeland, de VS, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Brazilië, China en Hongkong.


De resultaten

Wij hebben ontdekt dat mensen overal ter wereld - ongeacht waar ze wonen - de voordelen van technologie willen zonder al het gedoe. 'Ik wil geen auto bouwen... Ik wil ermee rijden,' zoals een ondervraagde het formuleerde. De wereld is dus al ingewikkeld genoeg; u wilt eenvoud.

Ons onderzoek toonde aan dat wij een unieke kans hebben om te voldoen aan uw behoefte aan eenvoud. Tegelijkertijd kunnen wij ook ons merk versterken in de ogen van consumenten en klanten wereldwijd.

Daarom beloven wij technologie die voor uw unieke behoeften wordt ontworpen eenvoudiger te maken. U zult er gemakkelijker van kunnen genieten, maar het blijft een geavanceerde technologie.

Ons merk weerspiegelt nu ons geloof dat eenvoud een doel kan zijn van technologie. Het is eigenlijk vanzelfsprekend.

Kom meer te weten over ons merk door de onderstaande links te volgen:



Persona Jasper

donderdag 2 september 2010

Smart Objects C5

Hier vind u alle informatie,bevindingen en opdrachten betreft het project Smart Objects J2K1.

Groep C5

Jasper Uitterhoeve
Joep Suijkerbuijk
Ans Vania
Mylan Beekmans
Bjorn de Jong